söndag 15 augusti 2010

Miniserie del 3

Modellhus
Jag har börjar samla på små hus. Det har blivit början till en liten By på fönsterbrädan. Husen är skalenliga och varje hus finns att beskåda på riktigt i skala 1:1 och har sin egen historia.
Sett från vänster så är det vattentornet i Lökken. Det syns både från land och hav är alltså både landmärke och sjömärke.
                      
Sen kommer Badhytterna. På riktigt står det i dubbla långa rader utefter västerhavet på Lökkens strand. De första husen byggdes 1895 då Badhotellet öppnades och som ett komplement för att gästerna skulle ha någonstans att byta om när de var på stranden. Från början var 10-15 stycken. Nu är det bofasta familjer som äger husen och det finns inte mindre än 485 stycken. De registreras varje år och dras ned till stranden respektive upp på speciella datum. Vem som helst kan inte skaffa sig ett hus utan tillgången regleras. Hur de får utrustas och utnyttjas har också sina regler. Inga övernattningar eller utrustning runt omkring . Varje år så flyttas husen ett steg så att till slut är man längst norrut och hamnar sedan längst i söder. Med tanke på mängden hinner nästan en generation att passera.
Sist i min lilla samling står Mikkels hus och det är från början en fiskarbostad. De första husen i lökken byggdes 1678. Lökkens äldsta hus som finns kvar är Mikkels hus. Det byggdes 1729. Fiskaren Mikkel Christensen köpte huset 1880 och då fick det namnet Mikkels hus.
Här tar mina hus slut men det finns fler så det är inte omöjligt att jag återkommer när samlingen utökats.

10 kommentarer:

Anna sa...

Hög igenkänningsfaktor, tomt utan er.

Kram

Bonnfrua sa...

Oh vilka underbara hus och historier! gillar verkligen "bakomfakta" och det levererade du med bravur!

Mor Tuta sa...

Bonnfrua har skrivit precis det jag tänkte när jag läste din blogg, konstigt, vi tycker nog ganska lika.
Önskar dej lycka till med olivträdet.
Kram Birgit

Anonym sa...

Hej på dej! Väldigt trevlig idé! Det är det som gör saker så betydelsefulla antingen att de har sin historia.

Ja, nu får jag försöka skicka kommentar som anonym igen
Ingela Hem liv design

Tigris Predikantan sa...

Hoppas du hittar fler att visa oss!
:)

Gunilla sa...

Vilken fin samling hus. Riktigt dekorativa och historien om dessa är verkligen intressant.

Hoppas att din sommar varit fin

Kramen/Gunilla

Polargrevinnan sa...

Vilken fin idé med dessa hus och dina berättelser om husen - trevligt. Vi är nog många som gärna ser fler hus.
Nu anmäler jag mig som följare så jag inte tappar bort dig.
Ha en fortsatt bra vecka.
Kram Viola

Tigris Predikantan sa...

SV: anse beror vädjan om tips på att vår garn affär knappt har ngt garn .. mest tyg...
:)

Reading Tea Leaves sa...

Your little "village" is so sweet!

Just been having a catch up with your summer adventures Ulla. Your local beaches really are like our favourite ones in Norfolk.

I love your bicycles!

Jeanne
x

Anonym sa...

hi, i´ve been to lökken so many times and i love to see your miniatures here. they really warm my heart, especially since i couldn´t be there this year. so pretty just as in real life! greetings from germany, jo