tisdag 23 mars 2010

Till köket

Jag har fortsatt på temat kök. Jag virkade grytlappar i våffelvirkning som är roligt att göra och kommer att bli bra att använda mot ugnsvärmen tror jag. Det tog ett tag att lura ut från beskrivningen men dottern och jag slog våra kloka ihop och vips........ nästan i alla fall. Jag hittade mönstret på Yllotyll och då var det lingarn men jag har använt tjockt bomullsgarn. Nya bakdukar vill jag ha med till fritidshuset i påsk. Först tänkte jag brodera för hand men kom att tänka på min symaskin som inte är i farten så ofta. Jag broderade ju namn på dopklänningar förra sommaren och kom på att det skulle ju gå avsevärt fortare. Sagt och gjort och så här blev det. Passade även på att utnyttja maskinens möjligheter till fållarna.

6 kommentarer:

Majsan sa...

Hejsan! Hittade hit via en länk... Alltid kul att hitta nya bloggar. Såg om ditt stenugnsbakade bröd. Har faktiskt en grillsten någonstans... undrar just om den skulle funka. Får nog testa =)
Vilka härliga badukar och grytlappar du har gjort!
Jag kommer garanterat tillbaka =)
Ha en fin fortsättning på veckan!
/Majsan

Anna sa...

Väldigt fint! Nu ses vi snart igen! På med hjälmen, våren är här!

KRAM

Reading Tea Leaves sa...

Your embroidery work is very fine Ulla. What lovely things you have in your kitchen. Do you have mostly red accessories - I know this is a very Swedish colour? My kitchen accessories are mainly pale blue and cream with a splash of pink!

Have a wonderful weekend.

Jeanne x

Ulla sa...

To Jeanne!
Our swedish colours are mostly blue. I've been chosen red and white because I shall use it in the danish kitchen were our holiday home is and of course because I like it.

Bonnfrua sa...

Hej!
Vilken härlig blogg du har! Hittade hit från Birgitta-vävares blogg! Fascinerasav att du vävt i lin... håller själv på med ett projekt: knyppling i 90/2. Undrar om det också går att "vattna" så att det håller i "Stadkanterna"????
MVH Åsa

Tigris Predikantan sa...

Vill ha en symaskin!!!
:)